SOS: Het Kasteel – Zevenaar 1: 4½-3½

Verslag door Guust Homs

Zevenaar 1 is de SOS competitie 2024-2025 begonnen met een onnodige nederlaag. Op vrijdag 13 september 2024 werd in Wijchen verloren met 4½-3½. De start was rampzalig. Binnen 2 uur stonden we 3-0 achter.

Guust Homs trof een goed voorbereidde tegenstander en ging in op een pionoffer. Hij had gezien dat hij de aanval kon stoppen met g3, f4 en De2 en zou dan ook kansen krijgen tegen de vijandelijke monarch op e7. Guust speelde na g3 echter eerst De2, zag daarbij Txh2 en mat in drie over het hoofd (1-0).

Frank Unkrig zag zijn tegenstander de Franse Doorschuif mishandelen en won twee pionnen bij superieure stelling. Hij speelde echter teveel op stukkenruil, raakte de controle over de stelling kwijt en dat resulteerde in een mataanval (2-0).

Invaller Daan Meiboom verzwakte onnodig zijn e-pion. Deze ging na zware belegering verloren en de stelling van Daan stortte uiteindelijk in (3-0).

Lichtpuntje was de overtuigende overwinning van Marijn Freriks. Hij offerde met zwart een stuk met aanval en na Pxg3 sloeg die aanval door met groot materiaalwinst (3-1).

Er gloorden zelfs weer matchpunten aan de horizon, maar het was niet onze avond. Arie Huysman stond lang passief en kreeg zijn stukken niet goed in het spel. Hij verloor plotseling een stuk en kon gelijk opgeven (4-1).

Oliver Boxberg bouwde een mooie stelling op met ruimtevoordeel, een voorpost op e5 en nu nog tot aanval komen. Dat lukte niet, Twan Rutjes verdedigde goed en kreeg tegenkansen. Met 5 tegen 15 minuten op de klok accepteerde Oliver het remisevoorstel (4½-1½).

Thomas Verfürth kwam steeds beter te staan en zijn tegenstander verbruikte steeds meer tijd. Thomas won een stuk en de aanval tegen zijn koning ving hij makkelijk op (4½-2½).

Kevin Vefürth speelde zich met zwart naar een voordelig eindspel van toren en loper elk. Dat zou uitdraaien op een toreneindspel met pluspion voor Kevin, maar zijn tegenstander sloeg argeloos op b7 en ging mat (4½-3½). Dat moet dus beter in de volgende wedstrijden.