KNSB: Zevenaar 1 – Lonneker 1: 5½-2½

Pieter van der Poel schreef in de mail dat ik de verslagen van de KNSB- en de SOS-wedstrijden zou schrijven. Nu schrijf ik dit op woensdag 16 maart, dus is het verslag van gisterenavond tegen UVS 2 nog vers in het geheugen.

De zaterdag wedstrijd in de KNSB is moeilijker, omdat ik op zondag ook in Duitsland gespeeld heb. 9.00 uur vertrek, ‘s avonds uitgebreid eten en om 20.30 uur terug. We speelden met 6 Nederlanders tegen Siegburg. 2 GM’s, 3 IM’s en ik als titelloze, hoewel, ik ben natuurlijk IA, maar daar ga je niet beter van schaken. Ik speelde op bord 7 tegen 2307 remise. We wonnen met 6-2 en hebben nu goede kans om niet te degraderen uit de Oberliga, de hoogste klasse van NRW.

Twee teamwedstrijden verder merk ik dat mijn geheugen reeds enigszins gewist is, daarom een kort verslag van de wedstrijd tegen Lonneker:

En merkwaardig begin van de wedstrijd. Arie Huysman is in no time klaar en ik schrijf dus remise op. Wat blijkt: Arie had zijn dag niet, zag niets, stond inmiddels slecht, had er de balen van en gaf dus maar op (0-1).

Kevin Verfürth en Dennis Hoenselaar spelen remise en Thomas Verfürth wint in de aanval (2-2). Heel opvallend: dit waren de vier zwartpartijen van ons. Van de witpartijen kan ik me wel veel meer van herinneren.

Vincent Pelgrom speelde een lekkere partij. Het einde is op deze site te bewonderen. Vincent offerde op f7 en won in de aanval, omdat en paar zwarte stukken buitenspel stonden. In de slotstelling dreigt op meerdere manieren mat (3-2).

Tonie Claessen speelde een spectaculaire en ook een wat wisselvallige partij. Hij kwam tot initiatief, won een kwaliteit en een pion, maar liet zijn dame insluiten. In het eindspel met twee torens tegen dame en paard wist Tonie het paard te vangen met een penning. Hierna werd remise overeen gekomen (3½-2½).

Justin Wilde sloeg gewoon een pion tegenover zijn tegengesteld gerokeerde koning. Hij hield de vijandelijke stukken goed in bedwang en won zelf in de aanval (4½-2½).

Guust Homs won met een eenvoudige truc een kwaliteit en zorgde daarna dat de twee vijandelijke paarden niet erg actief werden. Dat hield hij tot in het verre eindspeld goed vol en zag zijn tegenstander opgeven omdat deze een paar pionnen ging verliezen (5½-2½). Justin liet gelijk na de partij zien dat Guust met een pionoffer geforceerd mat in twee had kunnen geven. Maar dat kon de pret niet drukken.