SOS: ASV 3 – Zevenaar 2: 4 – 4

Zevenaar 2 verrast tegen ASV 3

Na de promotie naar de eerste klasse waren de verwachtingen laag gespannen voor de eerste wedstrijd van het seizoen tegen ASV 3 in Arnhem. De verschillen in ELO-rating waren zo’n 50 punten als je Ivo (ca 1500) wel mee rekent. Maar hoe anders kan het gaan; vorig jaar begonnen we in Doetinchem met een 5-1 nederlaag en nu werd het na een spannende strijd een gelijkspel.

Omdat we nu met 8 spelers spelen, waren Tonie en Ivo er bij gekomen en dat bleek deze avond van onschatbare waarde. Maar laten we bij het begin beginnen.

Als eerste kwam Henk, onze topscorer, remise overeen; dinsdag was hij compleet vergeten dat er een jaarvergadering was, maar nu kon ik hem alsnog de pen overhandigen.
Daan won een pion maar zag een schaakje over het hoofd en verloor have en goed tegen Henk Gerdsen, een oud-clubgenoot en nog steeds woonachtig in Zevenaar.

Yannick zijn klok deed het niet goed maar in tijdnood kwam hij niet en hij won zijn partij vlot.
De partij van Pieter bleef in evenwicht en toen er allleen nog dames en pionnen over waren werd tot remise besloten. (2-2).

Jeroen verloor daarna, maar in de drie andere partijen zat nog wel het nodige perspectief. Ivo had een dame tegen toren + loper en beiden nog een aantal pionnen. Toen Ivo een röntgen-schaak gaf op de toren dacht zijn tegenstander dat de toren verloren ging en gaf zonder nadenken direct op. Maar hij kon heel eenvoudig de toren met de koning dekken en daarmee leek het een remisestelling. (3-3).

Vervolgens, na elven, verloor Jos zijn partij door een mooie aanval van zijn tegenstander en won uiteindelijk Tonie wel zijn aanvalspartij; ik heb er niet veel van gezien, ook al omdat er heel veel mensen om heen stonden (4-4)

Een prachtig en onverwacht resultaat wat moed geeft voor de rest van het seizoen.

Kort bericht van Jos: Mijn waardering voor mijn tegenstander voor het vinden van een mooie matcombinatie! Zie partij hieronder.