SOS: Edese SV – Zevenaar 1: 3½ – 4½

Zevenaaar 1 won ook de tweede wedstrijd in de Hoofdklasse A. Op donderdag 12 oktober 2023 boekte ons eerste team in Ede een minimale, maar mijns inziens wel terechte overwinning op de Edese SV: 3½-4½.

Thomas won heel snel. Zijn tegenstander zette met Ph5 en Lf6 zijn stukken slecht neer. Thomas zou al een pion winnen, maar na …. b5? Won Thomas met e5 al een stuk. De loper op f6 en de toren op a8 stonden nu aangevallen (0-1).

Frank kwam wel passief uit de opening, speelde daarna zijn stukken naar de goede velden en het werd probleemloos remise (½-1½).

Bij Dennis werd veel licht materiaal geruild. Met nog lopers van ongelijke kleur en zwaar materiaal op het bord werd remise overeen gekomen (1-2).

Thorsten speelde een modelpartij. Ruimtevoordeel, actieve stukken in het centrum en later een extra pion in het centrum. Hij won er nog eentje bij en na dameruil beslisten de pluspionnen (1-3).

Kevin kreeg een gambiet voorgeschoteld en bleef die gambietpion voor. Ook na dameruil had zijn tegenstander echter nog steeds de actievere stukken. Met een actieve toren en twee passieve paarden tegen een passieve toren en twee passieve paarden bood de Edenaar remise aan. Kevin nam te veel risico door het te weigeren en nadat de twee vijandelijke paarden actief waren geworden stortte zijn stelling in (2-3).

Arie kreeg een mooi middenspel en offerde een pion om met zijn paard in de vijandelijke stelling te komen. In wederzijdse tijdnood weigerde Arie remise en won in de aanval (2-4).

Guust bereikte niet veel in de opening, maar kreeg kansen omdat zijn tegenstander te veel op remise speelde door te veel te ruilen. Met loper tegen paard en pionnen op beide vleugels kwam Guust een eind, maar kon het net niet winnen. Hij vond het jammer (de volgende ochtend realiseerde hij dat pas) dat hij nog een goede kans gemist had. Die was ook remise, maar dat was moeilijk te vinden (2½-4½).

Marijn kreeg zeer snel druk tegen zijn rokadestelling. Die bleef ook na dameruil nog bestaan en vervelend was dat in het dubbeltoreneindspel hij altijd door een penning een pion zou gaan verliezen. Aldus geschiedde en Marijn heeft heel lang gestreden, verlies was echter niet af te wenden (3½-4½).

In de derde ronde zijn we speelvrij (9 teams), daarom is de volgende wedstrijd pas weer op dinsdag 28 november 2023 thuis tegen Lonneker.