SOS: Schaakstad Apeldoorn 2 – Zevenaar 2: 3½ – 4½

Zevenaar 2 verrast zichzelf met een eerste zege op Schaakstad Apeldoorn 2

Beste schakers,

Als we in de zesde ronde tegen Schaakstad Apeldoorn zouden verliezen was degradatie vrijwel zeker. Tegen Pion en Doetinchem waren winstpunten vrijwel uitgesloten en pas in de laatste wedstrijd tegen het nog puntloze Koningswaal was winst dan onvoldoende .

Maar op woensdag 7 februari ging het in het fraaie Denksportcentrum Noord lange tijd gelijk op. Pieter, Henk en Jeroen speelden vlot remise maar Ivo verloor zijn ongeslagen status.

N.B. Er was wel een merkwaardig incident bij Ivo toen zijn tegenstander in vrijwel gewonnen stelling zijn telefoon pakte en vijf meter verderop daar rustig op ging lezen. Ik wees de wedstrijdleider op zijn taak om de wedstrijd voor hem verloren te verklaren, volgens het SOS-wedstrijdreglement. Maar men besloot het met een waarschuwing af te doen en door te spelen. Niemand wilde blijkbaar herrie en hij kende de juiste regel ook niet.

In het laatste uur werd er nog steeds hevig gevochten en op bord 1 en 2 wonnen Jos en Yannick hun hele spannende partijen fraai. Jos met een dame tegen twee torens en Yannick rolde langzamerhand zijn tegenstander op.

De twee laatste partijen van Daan en Tonie eindigden in remise waar het voordeel duidelijk voor de onzen was. Eindstand 3.5 -4.5 om 23.30 uur.

Dit betekent dat we nog volop kansen hebben om ons te handhaven, maar willen we dat?
Eenzelfde dilemma als vorig jaar. Toen ging het om promotie en nu om degradatie.
Maar in de partij probeer je er het beste van te maken en dan zien we het wel.