KNSB: Almelo 1 – Zevenaar 1: 5 – 3

Zevenaar 1 verliest met 5 – 3 van Almelo 1

Wederom had Zevenaar 1 een probleem om een sterk team op de been te brengen in een uitwedstrijd. In Almelo zouden we aanvankelijk zonder de twee beste scoorders aantreden, maar dat was nog niet zo erg. Anderhalve dag voor aanvang kwam de  afmelding van Justin wegens ziekte en daarmee moesten we zonder onze drie beste scoorders aantreden op 1 april 2023. En dan ook nog tegen het team dat alle wedstrijden nog gewonnen had. Onze laatste kans om kampioen te worden werd daarmee wel heel minimaal.

Thomas was daarmee zijn motivatie kwijt en schoof met wit in 10 zetten remise (½-½).

Frank, de invaller op het laatste moment, had in het late middenspel nog steeds zicht op een goed resultaat. Hij heeft lang nagedacht, maar kon de oplossing niet vinden. Dat resulteerde uiteindelijk in twee torens tegen dame en loper en dat was onhoudbaar (1½-½).

Marijn moest P x Le3 toestaan, maar met fxe3 kreeg hij wel druk op de half open f-lijn. Marijn kreeg een aanval op de koningsaanval en hij offerde (de stelling vroeg er eigenlijk om) een paard tegen twee pionnen. Omdat Marijn de stelling moeilijk kon inschatten bood hij er tegelijkertijd remise mee aan. De stelling had een soort dynamisch evenwicht. Marijn had veel controle, maar geen doorslaande aanval. De verdediging was moeilijk te versterken. Zijn tegenstander nam het toch maar aan (2-1).

Guust zag niet veel die dag en kwam daardoor in een chaotische stelling terecht, waarin hij weinig vertrouwen had wegens het vijandelijke loperpaar. Toen Guust dacht dat hij verloren stond vond hij nog de enige zet, maar miste wel, dat hij ook nog de dame tegen toren en paard kon winnen of gewoon een kwaliteit (wel moeilijk te winnen tegen het loperpaar). De chaotische stelling bleef in dynamisch evenwicht en Guust zag zijn remisevoorstel geaccepteerd worden (2½-1½).

Thorsten had in de opening een kortsluiting in een stelling die hij al vaak op het bord had gehad. Hij sloeg niet op c5 terug, omdat hij bang was zijn pion op d5 te verliezen (Pb4 zou dan juist winnend zijn). Nu bleef Thorsten die pion achter, heeft nooit meer tegenspel gekregen en verloor kansloos (3½-1½).

Net als in de vorige ronde kon Dennis nu weer een kwaliteit op de koningsstelling offeren in een stelling met dames, twee torens en twee lopers elk. Zijn tegenstander miste de beste verdediging en Dennis won drie pionnen, de kwaliteit terug en dus de partij (3½-2½).

Kevin was in een slechter eindspel terecht gekomen met toren en paard elk. Hij verloor door een paardoffer met schaak (daardoor was torenruil niet te vermijden) en liep de vijandelijke vrijpion door (4½-2½).

Arie ging dit keer tot het gaatje, had wat initiatief, maar dame en loper tegen dame en loper,  met nog een stel pionnen, was niet te winnen (5-3).

Achteraf hadden we misschien nog wel meer kansen dan we dachten.