SOS: Doesborghsch S.G. 1 – Zevenaar 2: 2½ – 3½

Zevenaar 2 boekt vijfde zege op rij
Verslag door Pieter van der Poel

Maandag 3 april gingen we naar Doesburg om daar te spelen tegen DSG, het Doesborghs Schaak Genootschap. DSG bestaat 150 jaar en is nog een paar dagen ouder dan de KNSB, zo werd met terechte trots gemeld. Maar ook DSG heeft het moeilijk met een teruglopend ledental en nog één team in de competitie. Wij stonden derde en DSG vierde en een spannende strijd lag dus in het verschiet..

Jos Aalberts was met vakantie in Kroatie en op bord 1 speelt normaliter Frank Schleipfenbauer met een rating van 2117. Ik (Pieter) offerde mij op door tegen hem aan te treden. De overigen moesten dus voor de punten zorgen. En dat was mogelijk, gezien de ratings.

En het plan lukte aardig door vlotte en overtuigende zeges van Daan en Jeroen. Invaller Willy Veldkamp had allang geen serieuze partij meer gespeeld en verloor en toen Henk remise speelde was het 1.5 -2.5 in ons voordeel.

Pieter hield het lang vol maar uiteindelijk werd hij toch mat gezet en kwam het weer eens op Yannick aan. Hij veroverde een paard tegen een pion en het manoeuvreren is hem wel toevertrouwd. Een overwinning van 2.5 -3.5 met konsekwenties. WAnt

Want de nummer twee De Toren verloor van UVS 2 en dat betekent dat we met 11 punten tweede staan en De Toren en UVS 9 punten hebben. En dat nadat we de eerste twee wedstrijden met 5-1 verloren van Doetinchem 1 – inmiddels ongeslagen kampioen – en met 4-2 van De Toren 1. Dan 3-3 tegen UVS 2 en vervolgens 5 overwinningen op rij.

.In de gezamenlijke slotronde spelen we tegen Mook 2 en bij een gelijkspel blijven we tweede en moeten we promoveren naar de eerste klasse. Verliezen we dan gaan De Toren en UVS ons voorbij, als zij winnen. En promotie levert veel nederlagen op maar dat dachten we de afgelopen twee jaar ook in de derde en tweede klasse. Dus we gaan ervoor.