SOS: Zevenaar 1 – Zutphen 1: 5½ – 2½

De slotronde van de SOS Hoofdklasse A werd op vrijdag 14 april 2023 centraal gespeeld bij PION in Groesbeek. Daar was ik in eerste instantie niet blij mee. In de eerste ronde in oktober 2022 was het met een aanliggende analyseruimte een pestherrie. Nu was de grote zaal echter wel beschikbaar, waar we met 8 teams in konden. Bovendien was er nu een deur die wel dicht kon, zodat het lawaai uit de aangrenzende bar/analyseruimte beperkt bleef. PION was heel gastvrij. Niet alleen kreeg iedereen een consumptiebon, koffie en thee was gratis en werd ook weer aangevuld.

Het centrale openingswoordje was inspirerend. Er werd doodleuk vermeld dat onze wedstrijd tegen Zutphen voor spek en bonen was. Wij konden geen kampioen meer worden of degraderen en Zutphen was al gedegradeerd. Alle andere wedstrijden waren wel spannend en de beslissingen vielen pas aan het eind van de avond.

Onze invaller Jos maakte korte metten met een Zutphense invaller (zij hadden verschillende invallers nodig). Jos kreeg snel het initiatief, won een kwaliteit en zijn dame en twee torens waren oppermachtig (1-0).

Marijn zag een pionoffer geweigerd worden. Beiden hadden de verdediging op orde, er werd veel geruild in het centrum en in een gelijk staand eindspel werd remise overeen gekomen (1½-½).

Arie had veel last van krampen in zijn ingewanden en kreeg ook nog Russisch voorgeschoteld. Na lang nadenken werd ook hier het hele centrum geruild, inclusief de dames, en ook hier werd in een gelijkstaand eindspel remise overeen gekomen (2-1).

Kevin moest de rokade opgeven, maar deed in het lastige eindspel de betere zetten. In het toreneindspel met vier tegen vier pionnen stond hij nu beter, omdat hij een vrije a-pion had. Zijn tegenstander ruilde echter vrijwillig de torens, waarna Kevin het pionneneindspel makkelijk won (3-1).

Guust kreeg snel het initiatief met koningsaanval tot gevolg. Een onaantastbaar paard op f6 legde de hele vijandelijke stelling lam. Mat was onvermijdelijk. Een dame tegen torenoffer stelde dat maar een paar zetten uit (4-1).

Oliver kwam vlak na de opening al verloren te staan. Zijn koning werd alle kanten op gestuurd en zijn stukken stonden slecht. Met kwaliteitsverlies kwam hij nog in een eindspel, maar dat verloor kansloos (4-2). Een frustrerende partij.

Thomas moest tegen het degelijke Londonsysteem opboksen en deed dat met verve. Hij weigerde remise, kreeg toch het initiatief en kon toeslaan nadat zijn tegenstander het laatste lichte stuk ruilde. Thomas kon op b2 inslaan en behield zijn vrije a-pion, omdat anders zijn zware materiaal beslissend in de witte stelling zou doordringen (5-2).

Bij Frank werd zijn koningsstelling opgeblazen en dus moest zijn Monarch vluchten naar de damevleugel. Zijn stelling was rijp voor de sloop. Toen ik later weer naar zijn stelling keek was het ongelooflijke gebeurd: Frank had een gewonnen eindspel met koning, paard en twee pionnen tegen koning en drie pionnen. Dat is nog heel lastig, zeker met weinig tijd. Frank besloot met de koning naar de vrijpion te gaan. Na ongeveer 70 zetten stond het zo:

Na afloop was er nog een prijsuitreiking. UVS uit Nijmegen was kampioen geworden en zij kregen een schaakklok met inscriptie. Wouter van Rijn (Velp) was met 6 uit 7 topscoorder van de klasse geworden en hij kreeg een fles speciale wijn van de organisatie, die zich van zijn beste kant heeft laten zien.