KNSB: ASV 2 – Zevenaar 1: 4½-3½

Zevenaar 1 heeft al jaren niet meer van een ASV-team gewonnen en op 6 november 2021 werd in Arnhem die traditie voortgezet. Het werd een heel nipte 4½-3½ nederlaag. Ook een primeur in onze schaakgeschiedenis: iedereen moest zijn QR-code laten zien en die waren allemaal goed. Ik hoop dat dat in de rest van de KNSB geen problemen heeft opgeleverd. Terug naar de wedstrijd:

Arie Huysman leek met zwart in een damegambiet in de problemen te komen, maar met een onverwacht prachtige zet kon hij alles oplossen. Sterker nog: hij was gelijk aan het roer en won een pion en had met zijn loperpaar een prachtige (gewonnen) stelling. Arie durfde het met minder tijd op de klok niet aan en bood remise aan (½-½). Jammer.

Guust Homs probeerde van alles, maar kwam niet echt verder. In het eindspel dacht hij wat te hebben met twee torens elk en lopers van ongelijke kleur en weigerde remise. Drie zetten later zag Guust dat zijn actie op de damevleugel niets opleverde en dat Paul Schoenmakers vrij spel had op de koningsvleugel. Guust zag zijn remisevoorstel, mede door krapper wordende bedenktijd, geaccepteerd (1-1).

Lars Günther speelde met zwart voor het eerst Hollands en bleef fier overeind tegen Tom Bus. Beiden speelden goed maakte geen fouten en dan is remise een logisch resultaat (1½-1½).

Thomas Verfürth had een zware pijp te roken tegen Theo Jurrius, die met het dubieuze gambieten spelen is gestopt. Tegen het London-systeem had Thomas geen antwoord en werd langzaam maar zeker van het bord gedrukt (2½-1½).

Justin Wilde was de enige Zevenaarder die won. In een ingewikkelde partij besliste zijn pluspion (2½-2½). Als het goed is kan de geïnteresseerde deze partij naspelen.

Vincent Pegrom beleefde een vervelende middag. Hij kwam niet goed uit de opening en had ook geen kans op tegenkansen. Na lang spartelen brak de zwakke loper hem op (3½-2½).

Het kon nog steeds. Thorsten Brandt en Kevin Verfürth hadden beiden een materiële plus (pion meer en kwaliteit meer tegen loperpaar en vrijpion), maar het mocht niet zo zijn.

Thorsten was de hele partij aan het roer en won een pion. Uiteindelijk kon hij met paard en drie pionnen (f, g, h) tegen zwarte loper en twee pionnen (g en h) niet winnen (4-3). Zoiets geeft dan bijna het gevoel dat je de partij verloren hebt.

Kevin kwam ook heel dichtbij. Hij moest de kwaliteit teruggeven en had nu toren loper en twee pionnen tegen toren loper en één pion. Heel handig leek hij toren, loper tegen toren te krijgen (dat zijn winstkansen), maar Frank Schleipfenbauer kon T x L spelen en toen bleef er toren tegen loper over. De ASV-er liep met zijn koning naar de goede hoek (niet de kleur van de loper) en dan is het simpel remise (4½-3½).

Op 26 september 2009 wonnen we nog met 7-1 van ASV 3. Dus het zal vast nog wel eens een keer lukken.