KNSB: PSV/DoDO – Zevenaar 1: 3½ – 4½

Verslag door Guust Homs

Zevenaar heeft op 25 november 2023 de vierde overwinning op rij geboekt. Dit maal was het een nipte overwinning. Met 4½-3½ wonnen we van PSV/DoDO uit Putten. We speelden echter in Barneveld. Handig is, dat het een stuk dichterbij was. Vervelend was, dat ik dat pas om 17.30 uur op vrijdag telefonisch te horen kreeg. Een gepland mailtje bleek niet verstuurd te zijn.

Een dag later kreeg ik tegen een wat onnauwkeurig spelende tegenstander, met een goede afwikkeling, snel een mooie stelling met pion meer op het bord. De Puttense poging om tegenspel te creëren werd hard afgestraft. Een schijnoffer met Pxf7 won nog twee pionnen en dus ook het stuk weer terug. Opgave volgde snel (0-1).

Bij Thomas ontstond snel consternatie. Zijn tegenstander pakte op een gegeven moment zijn betaalpas bij zijn telefoon weg en volgens ook Kevin stond die telefoon aan (was duidelijk aan het scherm te zien). Tegenstander boos omdat Kevin zich ermee bemoeide, Thomas en Kevin boos omdat de scheidsrechter het niet echt onderzocht. Hoe dan ook, er werd verder gespeeld. Eerst stond Thomas wat beter, later ietsje minder en was dus tevreden dat het remise werd (½-1½).

Over de laatste zes partijen maakten Thomas en ik de balans op en kwamen tot de conclusie dat we met 4½ – 3½ gingen winnen. Het zou precies volgens onze taxatie verlopen.

Thorsten was in een slecht stelling terecht gekomen en dat leverde een eindspel op met een kwaliteit minder. De tegendreiging kwamen niet van de grond en Thorsten verloor (1½-1½).

Arie overspeelde zijn tegenstander volkomen en bleef het “to the point” spelen. Het verschil zat hem in dat Arie PxTa8 kon spelen en het paard kon behouden, terwijl hij PxTd1 gewoon kon terugslaan. Met een stuk meer won hij makkelijk (1½-2½).

Lars kwam in een toreneindspel terecht waarin hij met een passieve toren tegen een actieve toren moest spelen. Dat werd tenslotte een strijd van verbonden vrijpionnen tegen elkaar. Hierin zat Lars nog steeds in de verdediging en eindigde het in een stellingsherhaling. Goed gezien en goed geclaimd. In de analyse bleek dat de Puttenaar nog was kansrijke pogingen had kunnen ondernemen (2-3).

Vincent had in een stelling met dame en twee lopers tegen dame en loper en paard wel voordeel, maar hoe kom je verder? Vincent probeerde het wel, maar kwam er niet doorheen en nam gezien de stand het remisevoorstel van zijn tegenstander aan (2½-3½).

Justin liep na 17 wedstrijden ongeslagen te zijn gebleven (en 7½ punt uit zijn laatste 8 wedstrijden!) eindelijk weer eens tegen een nederlaag aan. Zijn tegenstander offerde pionnen in het centrum en Justin verzuimde hier met duidelijk voordeel uit te komen. Nu kreeg hij problemen met druk op de f-lijn en vijandelijke stukkenactiviteit en ging kopje onder (3½-3½).

Gelukkig voor ons stond Kevin al heel lang gewonnen. Vlak na de opening won hij een pion en speelde het heel nauwkeurig. Door de zwarte dubbelpion op de e-lijn had hij drie pionnen

tegen één op de damevleugel. De lopers werden geruild en in het toreneindspel liepen de inmiddels vrijpionnen op de a- en b-lijn gewoon door (3½-4½).

Was het schaken binnen vier uur gepiept, het eten zou vijf uur in beslag nemen. De Chinees waar we al een paar keer geweest waren, was nu een afhaal-toko geworden. De volgende was vol en de derde was ook afhaal. Na drie rondjes door Barneveld besloten we om dan maar naar Arnhem te rijden. De Chinees op de Schelmseweg was nu echter een chique en hip restaurant tegelijk geworden. Een stuk duurder dan we gewend waren, maar het diverse vier gangen menu (vijf kon ook nog) smaakte heerlijk en het was reuze gezellig. Om 22.00 uur stonden we pas verzadigd weer buiten.