SOS: PION 1 – Zevenaar 1: 3½-4½

SOS Zevenaar 1 wint in heksenketel in Groesbeek

Vrijdagavond 14 oktober 2022 begon de SOS competitie voor Zevenaar 1. En in een ware heksenketel versloegen wij PION 1 in een thriller met 3½-4½.

Het was daar dus een zeer luidruchtige speelzaal. Buiten onze wedstrijd werd ook PION 2 – SMB 1, die trouwens verder van de deur afzaten, gespeeld. Tot mijn verdriet zat ik vlak bij de (schuif)deur. Velen malen voor de wedstrijd al gevraagd of die dicht kon. “Dat was geen probleem, er was ook nog een andere ingang”. Fysiek ging het echter niet. De beheerder zou het doen, maar dat werd nooit uitgevoerd.

Gelukkig had ik een korte partij (moest wel), met zwart kwam Schots op het bord en de muziek verdween snel uit de opening (½-½).

Frank zal met zijn lage rating de grootste moeite hebben om in deze klasse überhaupt tot score te komen, nu moest hij op bord 8 tegen de sterke invaller Leo Wijnhoven. Frank kwam nog wel gezond uit de opening, in het middenspel verloor hij door een penning echter een toren (1½-½).

Vervolgens kwam er een lange reeks remises. Marijn kon niet tot aanval komen en dus moest hij zijn zwakke pion op c6 gaan verdedigen. Voor dat het misschien uit de hand zou lopen, bood Marijn tactisch op het goede moment remise aan en dat werd aanvaard (2-1).

Arie kwam wat passief te staat en moest nauwkeurig verdedigen (dreiging met tegen dreiging beantwoorden). Dat deed hij en met nog dame, één loper en 7 pionnen elk werd de vrede getekend (2½-1½).

Dennis kreeg een goede stelling met druk op de d-lijn. Het zag er heel goed uit maar de Groesbeker had toch een verdediging en zou ook tegenspel krijgen. Nu bood deze tactisch op het goede moment remise aan. Dennis had al minder tijd en nam het na ruggespraak met de (gelegenheids)teamleider aan (3-2).

Met de laatste drie partijen hadden we namelijk goede kansen op een resultaat. Omdat de zaal ernaast, waar eerst nog clubleden van PION waren, nu gevuld was met analyserende personen, die op uitgebreide schaal luid spraken zonder stemdemping, was het inmiddels een pestherrie in de speelzaal. Zelfs zonder partij ergerde ik mij daar mateloos aan en verschillende doordringende stiltemaningen hielpen maar voor even.

Thomas kon inmiddels afwikkelen naar paard tegen loper met pluspion. Dit was technische winst. Kevin werd echter door Wim Molenkamp onder grote druk gezet. Grootste probleem was dat zijn stukken slecht geposteerd stonden. Oliver was heerser over de c-lijn en zou op een gegeven moment wel met dame en toren binnenvallen.

Een grote tegenvaller voor ons. Thomas verzuimde g3-g4 te spelen en kreeg nu een probleem met zijn zwakke pion op g2. Thomas verbruikte al zijn tijd, maar de remise was niet tegen te houden (3½-2½).

Kevin had inmiddels de grootste dreigingen gestut en kreeg zijn stukken ook op steeds betere velden, terwijl Wim Molenkamp zichtbaar de goede zetten niet meer kon vinden. Deze had zeker nog LxPd5 moeten spelen. Met een aantal krachtzetten kon Kevin uiteindelijk mat geven (3½-3½).

Oliver viel inderdaad op c7 binnen en won de pionnen op b7 en a6. Waarschijnlijk had zijn tegenstander het actiever moeten spelen met toren en paard tegen de witte koning. Nu kon Oliver torens ruilen, verloor daarbij zijn pluspion, maar kreeg wel een zeer sterke vrije a-pion. Met die a-pion won hij het paard en de partij (3½-4½).

Voor een volgende wedstrijd tegen PION hoop ik natuurlijk op een thuiswedstrijd.